Nya kultursatsningar i Västra Götaland

Staten har tidigare beslutat om en permanent förstärkning av de statliga kulturmedlen till Västra Götalandsregionen om drygt 17 miljoner kronor. Genom denna ökning tilldelar GrönBlå Samverkan flera regionala kulturverksamheter en uppräkning 2022. Dessutom görs riktade satsningar där Film i Väst får 2,5 miljoner kronor - Regionteater Väst och Kulturakademin får 1 miljon kronor vardera.

- Filmbranschen står inför en omfattande utveckling, där det krävs en omställning till nya förutsättningar för samproduktionsintäkter och sättet att konsumera film och seriedramatik. Här är det viktigt att Film i Väst ges goda möjligheter att fortsätta stärka kompetensen inom branschen och bidra till talangutveckling, säger Daniel Andersson (L), vice ordförande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

Kulturakademin erbjuder kompetensutveckling för professionella verksamheter, grupper och individer inom kulturområdet. Förstärkningen av verksamheten syftar till att främja nya lösningar, arbetssätt och format.

- Att ständigt utveckla kulturen för barn och unga är en viktig prioritet. Nu genomgår kulturen en återstart där det är viktigt med insatser för att möta behovet av kultur och kulturutövande bland yngre. Regionteater Väst levererar scenkonst för barn, oavsett bakgrund. Det har inte minst betydelse för barn som inte annars kommit i kontakt med dans- eller teaterupplevelser, säger Daniel Andersson (L).

Därtill tillförs Läcköstiftelsen medel för att fortsätta utveckla sin kulturarvspedagogik riktad till skolor.

GrönBlå Samverkans riktade insatser (2022) vid fördelning av extra statsbidrag

Film i Väst 2 500 000