Nya investeringar ska utveckla Botaniska Trädgården

Nästa år börjar projekteringen av nytt växthus vid Göteborgs botaniska trädgård. Det säger regionrådet och miljönämndens ordförande Kristina Jonäng (C) i samband med regionstyrelsens beslut på tisdagen om investeringar i regionen de kommande åren.

Beslut om projekteringen sker i samband med att regionfullmäktige fattar beslut om budget i juni.

• Det känns oerhört positivt att vi kan komma i gång med projektering av nya växthus under 2017, säger Agneta Granberg (M), ordförande i styrelsen för Göteborgs Botaniska Trädgård.

Nuvarande växthus har tjänat ut sin roll. Växthusen är åldrade såväl vad avser teknik som arbetsmiljö. Tillgängligheten för besökare är dålig. Trädgården ska på alla sätt ligga långt framme ur ett miljöperspektiv och befintliga växthus klarar inte detta. Med nya växthus blir det också möjligt att visa hur växter påverkas av t ex klimatförändringen, betonar Agneta Granberg (M).

• Göteborgs Botaniska Trädgård är en av Västsveriges viktigaste besöksmål med ungefär en halv miljon besökare varje år. Det gäller att trädgården kan hålla en standard för att varaktigt kunna locka trädgårdsintresserade turister i framtiden, tillägger Kristina Jonäng (C).

Vi kommer också att påbörja en nära dialog med Göteborgs Universitet, Göteborgs stad och länsstyrelsen för att sammantaget skapa bästa möjliga miljöer för att trädgården ska vara en angelägenhet för såväl skolungdomar i hela Västra Götaland som forskare inom biologisk mångfald, fortsätter Kristina Jonäng (C).

Som ett första steg sker nu en avsättning för projektering på 20 miljoner kronor under 2017. Förhoppningen är att växthuset kan vara klart när Botaniska Trädgården firar 100 år under 2023.

Kontakt:

Kristina Jonäng (C), regionråd och miljönämndens ordförande, 0708-67 16 21

Agneta Granberg (M), ordförande, styrelsen för Göteborgs Botaniska Trädgård, 0705-49 42 43

Presskontakt:

Torbjörn Colling, politisk sekreterare (M), torbjorn.colling@vgregion.se,  070-082 52 19

Max Törnqvist, politisk sekreterare (C) max.tornqvist@vgregion.se, 070-085 26 99

För mer information besök

Moderaterna: moderatvg.se