Foto: Thomas Harrysson

Nu utvecklar vi nya stationsmiljöer!

Västra Götalandsregionen planerar att de närmsta femton åren öppna sju nya tågstopp på landsbygden. Fyra stycken i Dalsland och tre i Sjuhäradsbygden. Först ut av de nya stationerna beräknas Brålanda vara.

Nu satsar kollektivtrafiknämnden extra på att förbereda och stödja en samhällsplanering i Dalsland där nya stationers potential kan nyttjas. Ett mer nära samarbete med kommunernas utveckling kommer gynna kollektivtrafiken både på kort och lång sikt.

- Vi vill genom detta bädda för de nya tågstoppen. Fyra nya tågstopp innebär en enorm förbättring för Dalsland, och det inte bara i de fyra berörda orterna utan även i deras omgivning. Från kommunerna har vi mött en stor entusiasm och vi vill svara upp mot den, säger Ulrika Frick (MP), kollektivtrafiknämndens ordförande.

FAKTA:

• Att etablera nya stationer med tillhörande trafikering och utveckla bebyggelse, verksamheter och infrastruktur i stationens närhet och omland innebär en lång process med flera olika aktörer inblandade.
  • Bäckefors, Dals Rostock, Brålanda och Frändefors i Dalsland och Hillared, Länghem och Grimsås i Sjuhärad föreslås enligt den uppdaterade Målbild tåg 2035 få nya tågstopp.
  • Den kunskap som byggs upp genom arbetet i Dalsland ska också delas med övriga kommuner som föreslås få nya stationer.

Ulrika Frick (MP)
Ordförande kollektivtrafiken