Nu permanentas pilotprojektet Ungas Psykiska Hälsa

Nu permanentas pilotprojektet Ungas Psykiska Hälsa

Det kommer att bli en permanentering av pilotprojektet Ungas Psykiska Hälsa (UPH). Det beslutade psykiatriberedningen vid sitt sammanträde idag. Bakgrunden är bland annat mycket goda utvärderingsresultat av projektet.

I varje vårdcentrals grunduppdrag ingår det att göra en första bedömning av psykisk ohälsa hos barn och unga vad gäller symtombild, svårighetsgrad och behov av insatser samt erbjuda nödvändig behandling på primärvårdsnivå. Pilotprojektet har inneburit att i dagsläget 16 vårdcentraler fått ett tilläggsuppdrag, utöver grunduppdraget, vilket betytt en resursförstärkning bestående av psykologer/psykoterapeuter, socionom och medel till ytterligare en tjänst. Huvudinriktningen är korta behandlingsinterventioner, enskilt eller i grupp.

• Från årsskiftet är projekttiden slut för våra UPH-mottagningar. Nu permanentar vi de 16 mottagningarna spridda över hela Västra Götaland för att våra barn och ungdomar fortsatt snabbt ska få hjälp och stöd vid psykisk ohälsa. Det här är bevisat ett lyckosamt projekt som måste fortsätta, säger Gunilla Druve Jansson (C), ordförande i psykiatriberedning.

Gunilla Druve Jansson (C)
Ordförande i psykiatriberedningen