Nu förlängs öppettiderna för jouren i norra Bohuslän

Nu förlängs öppettiderna för jouren i norra Bohuslän

Nu på onsdag, den 15 augusti, förlängs öppettiderna för Närhälsans jourmottagning i Tanum till klockan 24:00 alla dagar i veckan. Beslutet fattades formellt av hälso- och sjukvårdsstyrelsen redan den 22 maj.

Beslutet innebär i praktiken att hälso- och sjukvårdsstyrelsen tecknar avtal med Närhälsan om att förlänga öppettiderna på jourmottagningen i Tanum till klockan 24:00 alla dagar i veckan. Idag stänger mottagningen klockan 22:00 på vardagar och klockan 17:00 på helger, men från och med onsdag kommer alltså invånarna i området att kunna söka vård i Tanum fram till midnatt måndag till söndag. Ambitionen var från början att öppettiderna på jouren skulle utökas i början av sommaren, men på grund av svårigheter kring rekrytering av personal sker utökningen från den 15 augusti.

- Nu stärker vi tillgängligheten för invånarna i norra Bohuslän. Vi förlänger vi öppettiderna på jourmottagningen i Tanumshede för att kunna tillgodose behovet för god primärvård, även om du behöver söka vård sent på kvällen så ska det finnas en dörr öppen i ditt närområde, säger Tony Johansson (MP) förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

GrönBlå Samverkan har en ambition att ytterligare förstärka tryggheten i området nattetid. Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutade därför att i dialog med Närhälsan ta fram förslag på avtal som ger invånarna i området tillgång till sjuksköterskekompetens under icke jourtid. Ambitionen är att sjuksköterskan ska ha tillgång till gott digitalt stöd för att kunna konsultera läkare om så krävs.

- Glädjande nog fortsätter vi även arbetet med att föra dialog med våra vårdgrannar i Norge om ökad samverkan för att vi gemensamt ska kunna nyttja respektive befintliga resurser på ett bättre sätt än i dagsläget, säger Kristina Jonäng (C), regionråd i Västra Götalandsregionen.

Presskontakt:
Linus Sandkvist (MP), politisk sekreterare