Moderaterna föreslår extra lönepåslag till sjukvårdens veteraner

Vårdpersonal i Västra Götalandsregionen som väljer att arbeta kvar från och med det år man fyller 66 år kan premieras med ett särskilt lönepåslag motsvarande skillnaden mellan den fulla arbetsgivaravgiften (31,42 %) och den lägre som gäller för ersättning för arbete till personer som vid årets ingång har fyllt 65 år (f n 10,21 %). För Västra Götalandsregionen kostar det inget extra, jämfört med att anställa en yngre medarbetare.

- Västra Götalandsregionen har, som övriga regioner, brist på medicinsk personal. Det innebär svårigheter att bland annat bemanna vårdplatser och leder till ökad belastning på regionens medarbetare. Äldre medarbetare bidrar många gånger till viktig kontinuitet och trygghet i verksamheten, men skulle också efter pensionering kunna bidra till att öka redundansen i verksamheten och fungera som beredskapspersonal under semestrar och arbetstoppar, menar Holmin (M).

- Moderaterna föreslår i en motion att regionen utreder hur ett extra lönepåslag motsvarande skillnaden i de olika nivåerna för arbetsgivaravgiften i praktiken skulle kunna tillämpas inom regionens verksamheter där bemanningen är en flaskhals. På det här viset vill vi motivera medarbetare att arbeta längre och tillvarata deras värdefulla kompetens, menar Lars Holmin (M), gruppledare och regionråd.

För en sjuksköterska som fortsätter arbeta från och med det år hon eller han fyller 66 år, har 40 000 kr i månadslön och väljer att arbeta 100 % skulle påslaget kunna vara upp till 8500 kr/mån.

- Erfaren personal behövs, inte minst för att handleda nyutbildade kollegor, fortsätter Holmin (M). Det finns berättigad kritik från nyutexaminerade medarbetare att de inte får den introduktion och handledning som de förväntar sig och behöver. Vi ser vårt förslag som en del av lösningen på det problemet.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lars Holmin tel 0705-62 62 79