Moderaterna föreslår att Västra Götalandsregionen avbryter inköp av specifika varor som tillhandahålls av Mondelez

Moderaterna i Västra Götalandsregionen presenterar idag ett förslag som innebär att regionen avbryter inköp och inför ett totalstopp av alla varor som tillhandahålls av företag som fortsätter bedriva verksamhet i Ryssland. Detta förslag grundar sig på företagens delaktighet i att finansiera Rysslands krigskista samt deras svartlistning av Ukraina, vilket är oförenligt med de värderingar och stöd som regionen har visat gentemot Ukraina under pågående konflikt.

Under de senaste veckorna har vi bevittnat flera rapporter om produkter som säljs av företag som fortsätter att verka i Ryssland. Dessa företag har svartlistats av Ukraina på grund av deras medverkan i finansieringen av kriget. Moderaterna anser att det är högst rimligt att Västra Götalandsregionen tar avstånd från att stödja sådana företag och att vi genom att avbryta inköp av deras varor visar vår solidaritet gentemot Ukraina och vår tydliga fördömelse av Rysslands krigshandlingar.

Som en del av vårt engagemang för att stödja Ukraina i deras frihetskamp och i ljuset av det känsliga geopolitiska läget vi befinner oss i, anser Moderaterna att det är nödvändigt att regionen genomför en noggrann översyn för att identifiera andra produkter som finns på så kallade "svarta listor" och som inte bör distribueras i regionens verksamheter.

Lars Holmin (M), regionstyrelsens vice ordförande

070- 562 62 79