Moderaterna föreslår åtgärder för minskad administration vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset

I budgeten för 2023 drev Moderaterna igenom förslaget om att effektivisera och skära ned administrationen på Koncernkontoret med 10%. Nu går vi ännu längre och föreslår åtgärder för minskad administration vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Det säger Johan Felt (M) vice ordförande i Styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Västra Götalandsregionen står inför utmaningar till följd av skenande inflation och ett svårt ekonomiskt läge. Pandemin har inneburit ett uppdämt vårdbehov där uppskjuten vård och behandlingar måste betas av. Sjukhuset måste därför fokusera på kärnverksamheten och att prioritera patientnära aktiviteter. För att kunna möta utmaningen med både ekonomi, vårdplatser och tillräckligt med personal, är det nödvändigt att arbeta med rätt sak.

• Vi vill göra en översyn över vilken icke patientnära administration som kan utgå och tas bort, utan att för den skull lägga förslag som i sin tur ökar administrationen. Syftet är att avlasta medarbetarna arbetsuppgifter till förmån för mer patientnära arbete.
  • Vi vill införa obligatorisk prövning av nyanställning av administrativ personal.

”Vi ser ett behov av att minska administrationen, lägga särskilt fokus på kärnverksamheten och värna personalen närmast patienterna. Detta är ett första steg i det arbetet” säger Johan Fält (M), vice ordförande Sahlgrenska Universitetssjukhus.

• hälso- och sjukvård