Minskade väntetider till akutmottagningarna

Efter flera års negativ utveckling visar ny statistik att väntetiderna till akutmottagningarna på Sahlgrenska universitetssjukhuset minskar. Information om trendbrottet lämnades vid senaste sammanträdet med styrelsen för Sahlgrenska universitetssjukhuset. De kortaste väntiderna, mätt i den totala genomloppstiden, återfanns på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus.

- Styrelsen ser med stor tillfredställelse på de minskade väntetiderna som är resultatet av sjukhusledningens åtgärder för att förbättra situationen på SU:s akutmottagningar och den satsning som den grönblå majoriteten sjösatte när vi tog över ansvaret för regionens hälso- och sjukvård för tre år sedan. Det är oerhört positivt att akutmottagningarnas situation förbättrats både för patienterna och för personalen, säger Johnny Bröndt (M), ordförande styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Det pågår nu flera åtgärder för att möta inflödet av patienter till akutmottagningar och för att ytterligare korta väntetiderna, t.ex. genom en ny fördelningsrutin för patienter med behov av slutenvårdsplats.

Det akutsjukvårdsprojekt som pågått under året på sjukhuset har lett till att den tid som patienten väntar på att få komma till sin vårdplats har minskat. Likaså har arbetsmiljön och ledtiderna på akuten förbättrats genom projektet.

I början på året infördes moduler och enheter för medicinskt färdigbehandlade patienter. På detta vis har sjukhuset frigjort vårdplatser till patienter som behöver medicinsk behandling. Det har bidragit till att patientsammansättningen har kunnat optimeras och det finns även en tendens att vårdtiderna förkortats.

Johnny Bröndt (M)
Ordförande Styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 0708-42 74 49