Pär Lundqvist (L), Cecilia Andersson (C), Lars Holmin (M) och Stefan Svensson (KD) Foto: Max Törnqvist

M, KD, C och L GÅR I OPPOSITION

I samband med regionfullmäktiges sammanträde den 25:e oktober väljer Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna att gå i gemensam opposition i Västra Götalandsregionen – fortsatt under namnet GrönBlå Samverkan. Det innebär att ett svagt rödgrönt minoritetsstyre, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, kan tillträda.

- Vi står starka tillsammans och är redo att ta över om det rödgröna styret fallerar. Vi kommer syna och kritisera minoritetens förslag om så behövs. Vi står på invånarnas sida och kommer särskilt bevaka deras rätt till en god vård i rätt tid och på rätt plats, säger Lars Holmin, tillträdande regionråd för Moderaterna.

- Genom att de borgerliga partierna sluter upp tillsammans, vid maktskiftet i regionen, skapas förutsättningar för en stark och konstruktiv opposition. Vi kommer fortsatt vara pådrivande för att stärka kökortningsarbetet, upprätthålla en långsiktigt ekonomisk stabilitet för sjukvården och att värna valfriheten. För oss kristdemokrater är det också av största vikt att kritiskt granska att den rödgröna ledningen inte drar politiken för långt vänsterut säger Stefan Svensson, tillträdande regionråd för Kristdemokraterna.

- Flertalet branscher skriker efter arbetskraft. Frågan om kompetensförsörjning måste därför få ett större fokus inom regionen, inte bara bristyrken inom regionens egna verksamheter, utan allt från våra gröna näringar med bland annat livsmedelsproduktionen till elektrifieringen av transportsektorn och läkemedelsindustrin. Det är en fråga som vi i Centerpartiet kommer fortsätta att driva nu när vi är i opposition, säger Cecilia Andersson, tillträdande regionråd för Centerpartiet.

- Liberalerna går i opposition. Vi kommer vara en tuff men konstruktiv liberal kraft i regionfullmäktige. Det är ett arbete som vi kommer göra i samverkan. Vi kommer driva på för fortsatta satsningar på primärvården, reformer som ökar friheten för fler och skapa goda förutsättningar för regionens personal. Västra Götaland får inte kantra i vänsterdiket, säger Pär Lundqvist, tillträdande regionråd för Liberalerna.

Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna har ingått en valteknisk samverkan. Det är en uppgörelse som innebär att partierna gemensamt kommer att tillsätta oppositionens poster som vice ordförande i regionens nämnder och styrelser.