Kostnadsfritt sommarlovskort för Västra Götalands ungdomar

- Resandet med kollektivtrafiken måste öka om vi ska ha möjlighet att nå klimatmålen. Därför ställer sig nu Grönblå Samverkan bakom Regeringens satsning om att låta skolelever i årskurs 7 upp till år 2 på gymnasiet få åka gratis kollektivtrafik under sommaren, berättar Ulrika Frick (MP) Kollektivtrafiknämndens ordf.

- Det innebär att vi ger möjligheten till eleverna att ta sig till vänner, sommarjobb eller aktiviteter, vilket kommer att öka deras självständighet samtidigt som de förflyttar sig på ett hållbart sätt. Förhoppningsvis kommer fler ungdomar att se fördelarna i att resa kollektivt och att de även fortsätter med det i framtiden, säger Kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (MP).

- Grönblå Samverkan har höga mål för att öka resandet med kollektivtrafiken och ställer oss därför positivt till att låta skoleleverna, under 2018 till 2020, få möjligheten att under sommaren resa över hela regionen. Nära en miljon resor görs varje dag i kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen, men vi i Grönblå Samverkan vill mer och det här förslaget innebär att fler får möjligheten att resa med kollektivtrafiken, kommenterar Västtrafiks ordförande Lars Holmin (M).

Ulrika Frick (MP), ordf i Kollektivtrafiknämnden Johan Hellström (MP), pol sek
ulrika.frick@vgregion.se johan.hellstrom@vgregion.se