Klimatväxling införs för anställda i regionen som flyger och kör privat bil i tjänsten

Varje gång en anställd eller förtroendevald i Västra Götalandsregionen reser med privat bil eller gör flygresor i tjänsten avsätts en summa pengar till så kallad klimatväxling. Dessa medel avsätts till specifika insatser i regionen som minskar utsläpp och stärker satsningar på klimatsmarta projekt. Det beslutade regionstyrelsen på tisdagen.

- Västra Götalandsregionen har en egen stor fordonspark via Västtrafik i form av bussar, spårvagnar och pendeltåg samt för egen del när det gäller tjänstebilar, egna budbilar med mera, där vi kan ställa höga miljökrav. Likadant gäller upphandling av exempelvis sjuktransporter där regionens möjlighet att ha långgående miljöambitioner är tydlig. Däremot har vi aldrig haft någon styrning från regionens sida vad gäller anställdas resor i tjänsten med privat bil och flyg. Tack vare programmet för klimatväxling tar regionen ett miljöansvar också för dessa resor, säger miljönämndens ordförande Kristina Jonäng (C) i en kommentar.

Vid varje bilresa som våra anställda gör i tjänsten påförs 3 kronor per mil. Vid inrikes enkelresa med flyg påförs 250 kronor, vid flygresa inom EU ökar biljettpriset för regionen med 500 kronor och vid enkelresa i övriga världen blir kostnaden 1000 kronor extra.

- Administrativt organiseras klimatväxlingen genom att vi avsätter dessa medel centralt för att användas till strategiskt viktiga miljöinsatser. Därmed blir det en modell som liknar programmet för klimatväxling i Region Skåne, där klimatutsläppen har minskat med tio procent sedan införandet, fortsätter Kristina Jonäng.

Kommentarer:

Kristina Jonäng (C), 070-867 16 21

Kontakt:

Max Törnqvist, politisk sekreterare (C)

max.tornqvist@vgregion.se

För mer information besök