Innovation inom hälso- och sjukvården uppmuntras

Redan 2016 inrättade Västra Götalandsregionen en innovationsfond för att stimulera och uppmuntra till att snabbt agera utifrån nya förändringsbehov inom hälso- och sjukvården. Innovationsfonden har en oerhört viktig funktion för att möjliggöra omställningen av vården och tillsammans med medarbetarnas delaktighet ta tillvara på nya innovativa idéer. Idag beslutade hälso- och sjukvårdsstyrelsen att permanenta Innovationsfonden med 20 miljoner kronor per år från och med 2019.

- Med all den kompetens och kunskap våra medarbetare i regionen besitter är det viktigt att det finns incitament för att nya idéer tas till vara på, säger Tony Johansson (MP), 1:e vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Innovationsfonden ska skapa möjligheter för hälso- och sjukvårdens verksamheter och medarbetare som vill utveckla, testa, utvärdera och främja nya innovativa produkter, processer, tjänster, metoder eller organisationsförändringar inom vården. Ett exempel på ett innovationsprojekt som fått medel vi Innovationsfonden är utvecklingsgruppen för mobilappen ”Moodmapper” som utvecklas på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Syftet är att appen ska fånga tidiga tecken för när personer med bipolär diagnos går in i en manisk fas genom att mäta värden i mobiltelefonen som till exempel skärmtid, rörelser och kommunikation.