Huvudlöst agerande av den samlade oppositionen

På dagens sammanträde med regionstyrelsen hanterades frågan om Sjukvårdens Larmcentral (SvLc). En verksamhet vars tillblivelse kantats av problem, vilket bland annat blivit föremål för genomgripande granskning av media. Efter en intern granskning förordade Koncernkontorets tjänstemän att SvLc skulle avvecklas och att Västra Götalandsregionen istället skulle söka en helhetslösning med SOS Alarm AB.

- Vi i GrönBlå Samverkan delade Koncernkontorets bedömning och argumenterade därför för en avveckling av SvLc. I tuffa ekonomiska tider har vi helt enkelt inte råd att hänge oss till kvalificerade experiment med skenande kostnader, osäker kompetensförsörjning och oklara resultat. Därför ansåg vi att en helhetslösning med SOS Alarm AB, som är en väl beprövad verksamhet, vore den rimligaste vägen fram, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- Vi kan bara beklaga att den samlade oppositionen i form av Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet på dagens sammanträde gick på tvärs med tjänstemännens väl avvägda förslag om avveckling, konstaterar Johnny Magnusson.

Detta innebär med all säkerhet ökade kostnader för Västra Götalandsregionens del. Vilka verksamheter som nu ska få stryka på foten till förmån för fortsatt drift av SvLc är fortfarande höjt i dunkel eftersom oppositionen sedvanligt vägrar att ta konsekvenserna av sina framhastade beslut. Nu är det hög tid att oppositionen tar sitt ansvar och tydliggör sina prioriteringar.

Johnny Magnusson (M)

Regionstyrelsens ordförande