Historisk projektbudget mot vårdskulden antagen

Historisk projektbudget mot vårdskulden antagen

Nära 700 miljoner kronor satsas i Västra Götaland för att hantera det uppdämda vårdbehovet under 2021. Och lika stor summa finns i plan för 2022. Det står klart efter att regionfullmäktige antagit GrönBlå Samverkans budget idag. Detta är en historiskt stor riktad satsning utöver de satsningar som görs i budgeten i övrigt.

- Pandemin har inneburit att hälso- och sjukvården har varit tvungna att ställa om sina verksamheter för att möta krisen. En mycket stor insats har gjorts av Västra Götalandsregionens verksamheter och medarbetare för att hantera covid-19. Samtidigt har det tyvärr lett till minskad tillgänglighet och längre vårdköer inom flera delar av sjukvården, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- Det är därför glädjande att konstatera att regionfullmäktige nu gett klartecken till GrönBlå Samverkans projektbudget för att hantera det samlade uppdämda vårdbehovet, konstaterar Johnny Magnusson.

I Västra Götalandsregionens budget gör GrönBlå Samverkan en riktad satsning på 670 miljoner kronor i en projektbudget öronmärkt för de sjukvårdsinsatser som kan göras för att minska vårdköerna. I planen ligger en lika stor satsning under 2022. Medlen i satsningen kommer att hanteras av regionstyrelsen och betalas ut efter genomförda vårdinsatser. För att ge den ordinarie verksamheten möjlighet till återhämtning behöver huvuddelen av satsningen bedrivas parallellt med ordinarie verksamhet och omfattar både Västra Götalandsregionens egna verksamheter och externa vårdgivare.

I övrigt ligger de uppräkningar och satsningar som gjordes i den budget som GrönBlå Samverkan presenterades i våras också fast:

• Uppräkning till alla nämnder med 2 procent; dvs drygt 1,1 miljarder kronor.

Extra ramförstärkningar:

• Hälso- och sjukvårdsstyrelsens ram ökas med 90 mnkr för vårdval, 37 mnkr för avgiftsfritt influensavaccin för riskgrupper, 40 mnkr för självskadeenheten på SU, 20 mnkr transportorganisation neonatal, 60 mnkr till rehabkoordinatorer samt 150 mnkr för ökade kostnader för läkemedel.
  • Hälso- och sjukvårdsnämnderna tillförs 100 mnkr. Detta innebär att hälso- och sjukvården totalt sett tillförs ca 500 mnkr utöver uppräkningen på 2 procent.
    Med de 670 mnkr som nu beslutats i projektbudgeten avsätts över 1,1 miljard extra till hälso- och sjukvården utöver ramuppräkningen.
  • Servicenämnden tillförs 10 mnkr för införande av konceptet material i vården.
  • Kollektivtrafikens regionbidrag ökas enligt plan för år 2021,
    vilket ger ökat regionbidrag med 227 mnkr.
  • Teknisk justering i budget 2021 för folkhögskolor innebär att volymersättning till VGR-skolor och till RIO-skolor, huvudmannabidrag samt mobilitetsersättning, förs från kulturnämnden till regionutvecklingsnämnden. Den totala summan är 124,4 mnkr inklusive uppräkning.
  • Regionutvecklingsnämnden tillförs 5 mnkr för ökning av bidraget till VGR:s folkhögskolor och 10 mnkr för Kraftsamling för fullföljda studier och kompetensomställning.
  • Kulturnämnden tillförs 5 mnkr för beställning av uppdrag till styrelsen för folkhögskolorna. Folkhögskolorna har en roll som kulturbärare och kulturinstitution samt att utbilda inom konstnärliga yrken.
  • Kulturnämndens ram ökar med 11 mnkr som fördelas till GöteborgsOperan med 10 mnkr och till Göteborgs symfoniker med 1 mnkr.
  • Kommentarer:

Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande