​Handlingsplan för att bättre möta barn och ungas psykiska ohälsa på vårdcentraler

För barn som mår psykiskt dålig behövs i vissa fall utredningar inom Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Men många barn kan få mycket snabbare hjälp med vårdcentralerna som första instans och i samverkan med kommunernas verksamheter . Därför tas nu initiativ till en handlingsplan för hur Närhälsan bättre ska kunna möta barns och ungas psykiska ohälsa på vårdcentralerna.

- Handlingsplanen som nu finns framme för beslut innehåller en rad insatser som förstärkt samverkan med förskolan och elevhälsan, mobila team, digitala lösningar och fler professioner som arbetar med psykisk ohälsa. Det säger Ann-Sofie Alm (M) ordförande i Primärvårdsstyrelsen.

Statistiken över antalet besök på vårdcentraler för patienter som lider av psykisk ohälsa visar att det skett en ökning i åldersspannet 0-29 år sedan 2015.

- Redan idag finns psykologisk kompetens på vårdcentralerna men vi vill utveckla arbetet. Att barn och unga som mår psykiskt dåligt får hjälp i tid är avgörande för ett gott liv. Detta kan inte vänta. Barnen finns här och nu, menar Alm (M).

För ytterligare information kontakta:

Ann-Sofie Alm (M)

Ordförande i Primärvårdsstyrelsen