GrönBlå Samverkan utökar satsningarna på psykiatrin

Genom inrättandet av en ny psykiatriberedning i Västra Götalandsregionen vill de fem partierna i GrönBlå Samverkan kraftsamla kring psykiatrin. På onsdag, den 1 april, har beredningen sitt första sammanträde.

Psykiatriberedningen, som är knuten till Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, ska bereda strategiska frågor om hälso- och sjukvård samt hälsofrämjande och förebyggande insatser inom området psykisk hälsa och ohälsa. Den har i uppdrag att verka för en god psykisk hälsa och en vård på lika villkor samt att tillgodose behovet av psykisk hälso- och sjukvård i hela Västra Götalandsregionen.

13 ledamöter kommer att ingå i den nya beredningen. Monica Selin (KD), regionråd, är utsedd till ordförande.

– Det är glädjande att beredningen nu har kommit på plats. Satsningen syftar till att stärka kunskaps- och metoduppbyggnaden inom psykiatrin. På så vis kan vi förbättra såväl det förebyggande arbetet som den psykiatriska vården. Detta är frågor som är starkt prioriterade för den politiska ledningen i Västra Götalandsregionen, GrönBlå Samverkan, säger Monica Selin (KD).

Beredningen ska ta fram förslag om inriktning och utveckling av hälso- och sjukvården inom psykiatrin. Den ska även bevaka ärenden som berör psykisk hälsa och ohälsa inom arbetet med valfrihetssystem samt följa upp följa upp beslutade strategier och handlingsplaner.

– Tidigare har GrönBlå Samverkan beslutat att tillföra psykiatrin totalt 200 miljoner kronor extra under 2015-2017. Denna ekonomiska satsning ska oavkortat förstärka såväl vuxenpsykiatrin som barn- och ungdomspsykiatrin.

Monica Selin (KD), regionråd

Presskontakt: