GrönBlå Samverkan satsar på stöd till kommunernas äldrevård

GrönBlå Samverkan vill förstärka det medicinska stödet inom den kommunala äldrevården. I budgetförslaget för Västra Götalandsregionen år 2022 satsas 150 mnkr till en förstärkning av resurserna till vårdcentralerna. Pengarna är tänkta att användas till bland annat ökade medicinska insatser på äldreboenden samt mobila hemsjukvårdsläkare.

- Pandemin har visat att samverkan mellan regionerna och kommunerna behöver förbättras. Därför är det så viktigt att vi kan ge vårdcentralerna ännu bättre förutsättningar för utökade läkarinsatser inom äldreomsorgen. Så kommenterar Jonas Andersson (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen den GrönBlå satsningen för insatser riktad till den kommunala äldreomsorgen.

- Vi har tagit till oss av kritiken som regionen fått från kommunerna om för dålig läkarnärvaro inom äldreomsorgen. Den satsning vi nu gör på hemsjukvårdsläkare visar att vi i den politiska ledningen tagit kritiken på allvar, fortsätter Jonas Andersson (L).

Grunden för den satsning som GrönBlå Samverkan nu föreslår är ett ökat uppdrag till den offentligt finansierade primärvården, liksom en utökad finansiering. Satsningen är en del i den politiska ledningens arbete med att stärka den nära vården, vilket på sikt ska kunna balanseras med ett minskat behov av sjukhusbaserad vård.

- Det är i vården och omhändertagandet av de mest sjuka äldre som hälso- och sjukvården har sina största brister i dag. Genom den satsning som vi nu föreslår tas ett ett viktig steg för en ökad trygghet och tillit hos patienterna, avslutar Jonas Andersson (L).

Kontakt:
Jonas Andersson (L)
Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen