GrönBlå Samverkan satsar på Social Trade

Regionutvecklingsnämnden har beslutat att avsätta 500 000 kronor för medfinansiering av projektet ”Projektering av Social Trade Väst”. Projektet syftar till att motverka utanförskap på arbetsmarknaden och hjälpa företag att nå sina sociala mål.

Tanken med projektet är att stärka och expandera de arbetsintegrerande sociala företagens marknadsposition inom Västra Götaland, främst avseende tjänsteproduktion.

Det ska bland annat ske genom bildandet av en gemensam säljorganisation, en kooperativ ekonomisk förening vid namn Social Trade. Projektet möjliggör också förbättrad försäljning och marknadsföring. I dagsläget har potentiella kunder som vill köpa tjänster med CSR-hänsyn svårt att finna lämpliga leverantörer.

– Ett övergripande ändamål för de arbetsintegrerande sociala företag är att integrera människor som har stora svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden. Dessa företag har en viktig funktion i att bidra till en öppnare arbetsmarknad. Genom expansion av denna typ av företag kan en stor andel av de som långvarigt står utanför arbetsmarknaden få arbete i företagen eller använda företagen som ett insteg till andra arbeten, säger Birgitta Losman (MP), ordförande i Regionutvecklingsnämnden.

Arbetsintegrerande sociala företag skapar delaktighet för medarbetarna genom ägande, avtal eller liknande och återinvesterar huvudsakligen sina vinster i den egna eller liknade verksamheter.Genom en gemensam försäljningsorganisation förbättras förutsättningarna för socialt arbetsintegrerade företag att kunna sälja sina tjänster och stärka sin leveranssäkerhet.

Birgitta Losman (MP), ordförande regionutvecklingsnämnden

birgitta.losman@vgregion.se