GrönBlå Samverkan säger ja till fortsatt vårdverksamhet i Dalum

Under södra hälso- och sjukvårdsnämndens möte idag behandlades en ansökan från Närhälsan om att få fortsätta att bedriva primärvårdverksamhet i Dalum. En ansökan som bifölls av GrönBlå Samverkan.

- Det är glädjande att Närhälsan lämnat in en ansökan om att erbjuda Dalumborna fortsatt vård lokalt på plats, säger Christina Brandt (M), ordförande i södra hälso- och sjukvårdsnämnden. Det handlar om en filial till vårdcentralen i Ulricehamn och innebär att Närhälsan även i fortsättningen kommer att erbjuda mottagningsverksamhet med läkare och sjuksköterskor på plats i Dalum.

- Närhälsan har tidigare meddelat att man tänkt stänga vårdcentralen i Dalum. De har då hänvisat till att de inte klarat av att bemanna den med läkare på plats. Det känns bra att Närhälsan hörsammat önskan om tillgång till primärvård lokalt i Dalum. Det innebär en fortsatt trygghet och närhet för de boende i Dalum, säger Cecilia Andersson (C), förste vice ordförande i södra hälso- och sjukvårdsnämnden.

För mera information:

Christina Brandt (M), Ordförande södra hälso- och sjukvårdsnämnden 0706-59 23 05

Cecilia Andersson (C), Förste vice ordförande, södra hälso- och sjukvårdsnämnden 0708-62 11 46