Fortsatt bättre löneutveckling för prioriterade yrkesgrupper inom sjukvården

Västra Götalandsregionen har drivit på arbetet för att minska oskäliga löneskillnader i flera år. Det rör i synnerhet de yrkesgrupper som ligger längst ifrån lönemålbild. Dessa är till stor del de kvinnodominerade yrkesgrupper som har medellång akademisk högskoleutbildning.

- Glädjande nog har våra insatser för att komma till rätta med oskäliga löneskillnader gett effekt. Uppföljningen för 2019 visar på en fortsatt högre löneutveckling för de prioriterade grupperna såsom sjuksköterskor, barnmorskor och biomedicinska analytiker. I löneöversynen förra året fick dessa grupper 2,8 procent i löneförhöjning jämfört med övriga grupper som fick 2,3 procent. Det säger Linn Brandström (M), ordförande i personalutskottet.

- Sett i ett längre perspektiv, så har de prioriterade yrkesgrupperna under perioden 2014 - 2019 haft en löneutveckling på 18,1 procent eller 5732 kronor, i jämförelse med löneutvecklingen för övriga grupper som uppgick till 13,8 procent vilket motsvarar 4720 kronor, menar Brandström (M).

- Vi får emellertid inte slå oss till ro, utan arbetet måste fortsätta. Även om utvecklingen går åt rätt håll så tar det tid och skillnader kvarstår som vi måste åtgärda, avslutar Linn Brandström (M).

För ytterligare kommentarer:

Linn Brandström (M)