Förstärkt yrkesintroduktion för undersköterskor, skötare och barnsköterskor införs i Västra Götalandsregionen

Idag beslutade Personalutskottet om en extra satsning på undersköterskor, skötare och barnsköterskor i Västra Götalandsregionen.Det startas upp ett introduktionsprogram från och med september 2016. Personalutskottet avsätter 3,5 mnkr inom ramen för det personalpolitiska anslaget 2016 och resterande kostnad finansieras av respektive förvaltning med 6,5 mnkr. Det kommer ge 60 st undersköterskor, skötare och barnsköterskor i Västra Götalandsregionen möjlighet att få en förstärkt yrkesintroduktion.

- Vår personal är det värdefullaste vi har. Västra Götalandsregionen behöver få in fler nyutbildade undersköterskor, skötare och barnsköterskor för att möta framtidens kompetensförsörjningsbehov. Detta säger Gunilla Levén (M) ordförande i Personalutskottet.

- En pilotstudie i förstärkt yrkesintroduktion av undersköterskor har genomförts på Skaraborgs sjukhus och den visar på positiva effekter. Yrkesintroduktionen förbättrar förutsättningarna för nyutbildade undersköterskor, skötare och barnsköterskor och de får tid att växa in i sin yrkesroll, avslutar Levén (M).

Undersköterskorna, skötarna och barnsköterskorna anställs inom förvaltningen men utan fast placering. Bredvidgången sker med handledare på arbetsplatsen. Fördjupad yrkeshandledning sker en dag per månad under sex månader. Yrkesintroduktionen kommer ha minst två placeringar, varav en är obligatorisk inom psykiatrisk vård.

Gunilla Levén (M)

Ordförande i Personalutskottet