För en grön lokal meny

För en grön lokal meny

Av närproducerad och näringsrik mat mår både vi, planeten och lokalsamhället bra av. Mat står för en stor del av vårt klimatavtryck samt en stor del av näringsverksamheten. Smartare lösningar för produktion, logistik behövs och är under utveckling för att både nå miljömål, skapa nya arbetstillfällen och en god, näringsrik kost.

Ett synergiskt projekt som kopplar lokala producenter, arbetstillfällen, kvalitet och stabilitet för restaurangnäringen i Västra Götaland är på uppväxling. Projektet “Lokalproducerat i Väst” arbetar för att lokalt producerad mat ska öka i regionen. En hållbarhetssatsning i tiden som både gynnar företag, hälsa och miljön i en grön omställning. Huvudsyftet med projektet är att skapa en stabil, hållbar återhämtning och tillväxt för restaurangföretag.

En växande bransch som behöver näring
Restaurangbranschen är en av de branscher som påverkats mest av pandemin. Det behövs en snabbare återhämtning för den snabbt växande besöksnäringen. För att främja tillväxt, skapa attraktiva arbetsplatser och möta gästernas ökande förväntningar på hållbarhet är lokal satsning på både smart och effektiv.

- Det är angeläget att stötta restaurangbranschen generellt för att undvika fler konkurser inom näringen. Förhoppningsvis minskar och avvecklas restriktionerna för branschen snart. En viktig del av stödet till restaurangnäringen bör vara att uppmuntra inköp och servering av lokalt producerad mat. Det är glädjande att projektet kring Lokal meny kan sätta i gång, till viss del tack vare EU-stöd, kommenterar regionutvecklingsnämndens ordförande Kristina Jonäng (C).

Adderat stöd söks nu för digitala lösningar som ger flexibilitet och smidighet. Den digitala plattformen kommer att vara tillgänglig för matturismens aktörer i hela Västra Götaland. Detta ligger i linje med visionen om att bli ett resurscentrum som bidrar till att Västra Götaland ska bli den ledande platsen i Sverige inom lokal mat.

Ökad attraktionskraft och arbetstillfällen
Mål för projektet är också att lyfta 50 procent av de deltagande restaurangföretagen till den nivå av exportmognad som krävs för att klara inträdeskraven till restaurangnätverket “Smaka på Västsverige” efter projektets slut. Det innebär också att de ska kunna ingå i Turistrådets internationella marknadsföring och på så sätt bidra till en ökad besöksnäring, vilket i sin tur ökar arbetstillfällen.

Kristina Jonäng (C)
Ordförande regionutvecklingsnämnden