Finansiella riktlinjer i Västra Götalandsregionen ökar kraven på fossilfria placeringar

Västra Götalandsregion ska i största möjliga utsträckning undvika att investera i företag vars huvudverksamhet, mer än 50% av omsättning, är utvinning och försäljning av fossila bränslen liksom företag vars huvudverksamhet består av tjänster till sådana.

- Det är oerhört glädjande att de finansiella riktlinjerna för regionen skärps när det gäller fossilfrihet. Det säger miljönämndens ordförande, Kristina Jonäng (C) i en kommentar till regionfullmäktiges beslut på tisdagen.

Sedan början av 2015 har ägarutskottet processat ett förslag till finansiella riktlinjer för Västra Götalandsregionen. På tisdagen beslutade regionfullmäktige om nya finansiella riktlinjer.

- Ett viktigt perspektiv allt sedan arbetet påbörjades har varit att skärpa formuleringarna kring fossilfria verksamheter. Nu slår vi fast att alla verksamheter som har fossila verksamheter som huvudverksamhet ska uteslutas från våra placeringar av kapital. Det är ett angeläget och efterlängtat beslut som kan få betydelse för att minska koldioxidutsläpp och öka andelen förnybar energi totalt sett i samhället, säger Kristina Jonäng (C).

Kommentarer:

Kristina Jonäng, miljönämndens ordförande (C), 0708-67 16 21