En seger för medarbetarna

- Nu kan vi fokusera på att locka medarbetare genom att bli en modern arbetsgivare, istället för att tvinga medarbetarna att stanna kvar hos oss. Det slopade karenskravet är en seger för våra medarbetare och för regionen som arbetsgivare, säger Jonas Andersson (L), ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Vid dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutades att Västra Götalandsregionen inte längre ska tillämpa karenskrav på vårdgivare vid upphandling av vårdtjänster. Det nu gällande karenskravet innebär att alternativa arbetsgivare med upphandlade avtal inte får använda personal som varit anställda av Västra Götalandsregionen de senaste sex månaderna. Vänsterpartiet ville förlänga kravet till tio månader. Men nu föreslås att regionfullmäktige ska besluta att karenskravet ska bort helt. Karenskravet vid upphandling av personal från bemanningsföretag föreslås utredas för att belysa dess för- och nackdelar.

Motivet till att kravet en gång infördes var att undvika personalbrist i de offentligt drivna verksamheterna, men Jonas Andersson (L) menar att karenskravet medfört flera negativa effekter. Dels för regionen som arbetsgivare, som fått svårare att locka kompetenta medarbetare när deras möjligheter att i framtiden byta arbetsgivare kraftigt kringskurits, men framför allt för den enskilde medarbetaren som i princip belagts med ett västsvenskt näringsförbud.

- Den politiska inriktningen från S och V är att personal ska tvingas att vara kvar hos oss genom att minska utbudet av tänkbara arbetsgivare. Jag vill snarare driva en bättre personalpolitik, där våra medarbetare vill stanna kvar i regionen istället för att tvingas stanna kvar, fortsätter Jonas Andersson (L).

Västra Götalandsregionen är en av få regioner som regelmässigt tillämpar denna ordning i samband med upphandlingar. Jonas Andersson (L) menar att karenskravet visar på en förlegad syn om att medicinsk utbildad personal tillhör landstinget.

- Karenskravet har solkat ner regionens varumärke och försvårat rekryteringen av kompetenta medarbetare. Kravet har varit ett intrång i arbetstagarnas möjligheter att med sin kompetens fritt söka arbetsgivare. Jag är glad över att vi nu kan slopa karenskravet, avslutar Jonas Andersson (L).

Jonas Andersson (L)

Ordförande Hälso- och sjukvårdsstyrelsen