Elevens hälsa i fokus – regiongemensam elevhälsodatabas

Beredningen för folkhälsa och social hållbarhet ställde sig bakom förslaget till finansiering av en regiongemensam elevhälsodatabas för åren 2020–2022 med kostnaden på 3 mnkr per år och föreslår nu regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen att göra detsamma.

- Idag saknas möjligheten att sammanställa övergripande information om barn och ungas hälsa i Västra Götalandsregionen. Beslutet om en regiongemensam elevhälsodatabas innebär att vi kommer ges en större möjlighet till fördjupad kunskap om barns och ungas hälsa. Samt få en överblick och förutsättningar för att samordna resurser samt utvärdera insatser för barn och ungas hälsoutveckling, säger Charlotte Nordström, ordförande i beredningen för folkhälsa och social hållbarhet.

En regiongemensam elevhälsodatabas samlar på ett enhetligt sätt in och lagrar data från de hälsosamtal som elevhälsan genomför i årskurs fyra, åtta samt första året på gymnasiet. Satsningen på elevens hälsa kommer att innefatta samtliga 49 kommuner och kommer även medföra en digital regiongemensam elevhälsoenkät som bland annat går igenom frågor som elevers självupplevda fysiska och psykiska hälsa, känslor och kroppsuppfattning, sömn, sexuell hälsa och rättigheter. Hälsoinformationen samlas in lokalt på olika sätt i samband med elevhälsans elevhälsosamtal.

Det här beslutet innebär att vi snart kan komma igång med arbetet att ta fram jämförbara hälsodata som möjliggör och förbättrar förutsättningarna för behovsbaserade tidiga insatser. Det är också en viktig del och förutsättning för uppföljningsarbetet, fortsätter Charlotte Nordström (M).

Kommentarer:

Charlotte Nordström (M)
Ordförande i Beredningen för folkhälsa och social hållbarhet

Kontakt:

Linus Sandkvist, politisk sekreterare