Drygt 140 miljoner till Folkhögskolorna

Drygt 140 miljoner till Folkhögskolorna

Satsningar på folkhögskolor fortsätter att vara omfattande i Västra Götalandsregionen. På torsdagen fattade regionutvecklingsnämnden beslut om ersättningsprinciper till skolorna. Totalt omfattar satsningen på folkhögskolor drygt 140 miljoner kronor för 2022. Varje deltagare i en folkhögskoleutbildning ersätts med 400 kr per vecka, utöver de 1600 kr per vecka som staten bidrar med.

- Tack vare att Västra Götalandsregionen lägger relativt stora resurser på folkhögskolor kan vi i högre utsträckning ta tillvara skolornas erfarenhet och pedagogiska förmåga för att fler ungdomar ska kunna fullfölja gymnasieutbildning och även för äldre personer som vill förnya yrkeskunskaper, säger regionutvecklingsnämndens ordförande Kristina Jonäng (C).

- Det är angeläget att folkhögskolorna kan spela en stor roll för att möta människor som vill förändra perspektiv i livet, pröva en unik utbildningsform och hitta studiemiljöer som stimulerar till nya kliv för individen och för samhället som helhet, fortsätter Kristina Jonäng, (C).

- Med tanke på den dåliga matchning som finns mellan utbudet av jobb och tillgången på arbetskraft i Västsverige är det angeläget att vi tar hjälp av folkbildningens filosofier. Folkhögskolorna är en utmärkt utbildningsform som är viktig för att sänka trösklar på arbetsmarknaden och förbereda människor för helt nya kompetenser, avslutar Kristina Jonäng.

Kristina Jonäng (C)
Ordförande regionutvecklingsnämnden