Digitaliseringssatsning ska stötta förenings- och kulturaktörer

Digitaliseringssatsning ska stötta förenings- och kulturaktörer

I GrönBlå Samverkans budgetförslag för Västra Götalandsregionen 2022 riktas en satsning på digitalisering av mötes- och samlingslokaler. Målet är att främja nya lösningar, arbetssätt och format inom förenings- och kulturlivet.

Satsningen är på sex miljoner kronor och ger aktörer inom förenings- och kultursektorn möjlighet att göra sin verksamhet och sina lokaler mer tillgängligt för allmänheten. Det bidrar också till starkare förutsättningar för omstart och återstart.

- Svallvågorna av covid-19-pandemin har ställt förenings- och kultursektorn inför stora utmaningar. Genom denna digitaliseringssatsning kan fler aktörer utveckla nya kreativa lösningar som driver verksamheten framåt. Exempelvis möjliggör detta för fler bygdegårdar att ta emot besökare digitalt, säger Conny Brännberg (KD), ordförande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

- Västra Götalandsregionen har en viktig roll i att understödja kulturens infrastruktur i länet. Utveckling av mötes- och samlingsplatser är en viktig del i detta. Det är inte minst av stor betydelse för de aktörer som verkar på landsbygden, säger Conny Brännberg (KD).

Conny Brännberg
Kulturnämndens ordförande Västra Götalandsregionen