Detaljer klara - ob-satsning inleds 1 september

Regionstyrelsen fattade idag beslut om detaljerna för GrönBlå Samverkans satsning på höjda ob-tillägg till medarbetarna i vården och hur denna satsning ska genomföras.

I budget 2018 framhålls att Västra Götalandsregionen som arbetsgivare behöver fokusera på att tillvarata och premiera befintlig personal, och samtidigt arbeta för att attrahera nya medarbetare.

- En viktig del i detta arbete är vår satsning på höjda ob-tillägg till vårdpersonal som arbetar obekväm arbetstid med målet att på sikt dubblera ersättningen. Nu är detaljerna kring satsningen klara och det första steget kan glädjande nog tas redan i höst. Den 1 september dubblerar vi ob-tillägget för nattjänstgöring. Det säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- I budget 2018 tillförs 262 miljoner kronor för fortsatta, riktade satsningar till de medarbetare som tar hand om patienter när vi andra sover eller har lediga kvällar och helger, fortsätter Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- Under 2018 fortsätter vi satsningen och tar nästa steg med att påbörja höjningen av helg-ob med 15 procent, avslutar Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

Presskontakt:
Torbjörn Colling, pressekreterare (M)