Bygga kompetens viktigast i nya regionala utvecklingsstrategin

Bygga kompetens viktigast i nya regionala utvecklingsstrategin

Satsa på att bygga kompetens, utveckla innovationer, hålla samman Västra Götaland och öka inkluderingen. Det är de viktigaste prioriteringarna i den regionala utvecklingsstrategin som regionfullmäktige beslutade om på tisdagen.

- Vi kraftsamlar extra kring frågor som rör elektrifiering, digitalisering, fullföljda studier och cirkulära affärsmodeller, säger regionrådet Kristina Jonäng (C), ordförande i regionutvecklingsnämnden.

Den regionala utvecklingsstrategin handlar mindre om att peka ut enstaka sakfrågor i Västra Götaland och mer om att skapa en förmåga att ställa om samhället.

Pandemin har påmint oss om att förmågan att vända kriser till något positivt är viktigt. Klimatförändringarna är också en aspekt som visar på behovet av förmåga till omställning, menar Kristina Jonäng (C).

Arbetet med en regional utvecklingsstrategi påbörjades för ett par år sedan.

- Den regionala utvecklingsstrategin handlar om tillväxt- och utvecklingsarbete i Västra Götaland. För att skapa en samlad bild för vägen framåt har vi under två års tid processat detta tillsammans med kommuner, företag, lärosäten och föreningar. Myndigheter som exempelvis Länsstyrelsen har också varit delaktiga, understryker regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

Alla beslut som ska tas inom området regional utveckling de närmaste tio åren styrs ytterst av denna strategi. Nu gäller det att Västra Götalands näringsliv, alla kommuner, föreningar, myndigheter och lärosäten verkligen genomför viktiga insatser tillsammans.

- Vi använder egna skattemedel i regionen och kommunerna, men även statliga resurser och EU- medel ska användas för att jobba ihop med privat kapital för att stärka Västra Götalands konkurrenskraft, avslutar Kristina Jonäng (C).

Presskontakt:
Max Törnqvist, politisk sekreterare (C)