Budgetsatsningen på vårdens medarbetare inleds redan i höst!

Västra Götalandsregionen fortsätter uppvisa en stark ekonomi och prognosen för 2017 pekar redan på ett kraftigt positivt resultat och uppfyllda ekonomiska mål. Detta sammantaget gör att GrönBlå Samverkan redan på tisdag kommer att lägga ett förslag till regionstyrelsen om att den stora satsningen på vårdens medarbetare som aviseras i budgetförslaget för 2018 kan tidigareläggas och inledas redan under hösten i år.

I den GrönBlå majoritetens förslag till budget 2018 framhålls att Västra Götalandsregionen som arbetsgivare behöver fokusera på att tillvarata och premiera befintlig personal och samtidigt arbeta för att attrahera nya medarbetare. I förslaget till budget 2018 prioriteras en satsning på höjda ob-tillägg till personal i vården som arbetar obekväm arbetstid. Därför föreslås att regionstyrelsens personalutskott tillförs 262 mnkr. Det är denna satsning som tack vare regionens starka ekonomi nu kan inledas redan i år.

- Det är tillfredställande att Västra Götalandsregionen kan uppvisa en så stark och stabil ekonomi. Det ger oss förutsättningar att inleda satsningen på vårdens medarbetare som vi aviserat i budgetförslaget för 2018 med en kvarts miljard redan till hösten i år, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- Tillsammans med den historiska satsningen på omställningen av vården och fortsatta akutsjukvårdssatsning för att öka tillgängligheten till vården i Västra Götalandsregionen så visar detta att GrönBlå Samverkan fullföljer sin plan för långsiktighet, kontinuitet och framtidstro, avslutar Johnny Magnusson (M).