Budget 2022 ”Omstart för Västra Götaland” klubbad

Budget 2022 ”Omstart för Västra Götaland” klubbad

GrönBlå Samverkans ”Omstart för Västra Götaland”, blir Västra Götalandsregionens budget 2022. Det beslutade regionfullmäktige idag. Budgeten för 2022 präglas av återstart efter förhoppningen om att pandemin klingat av. Budgeten innehåller satsningar på vårdens löner, förstärkning av IVA-vården liksom på vården riktad mot den kommunala omsorgen och inte minst resurser för att ta sig an vårdskulden.

Uppdraget inom regional utveckling kommer i högre grad att handla om förmågan att leda strukturomvandlingar, oavsett orsaken och oavsett sektor som drabbas. Detsamma gäller för kollektivtrafiken – där satsningar nu kommer att göras för att öka den hållbara mobiliteten för att locka tillbaka resenärerna. Även kulturområdet präglas av en omstart och en satsning görs inom digitalisering.

Samtidigt konstaterar GrönBlå Samverkan att det är viktigt med en fortsatt ansvarsfull ekonomisk politik, inte minst utifrån det osäkra läge som trots allt fortfarande råder.

- Det är glädjande att GrönBlå Samverkans budget för en omstart av Västra Götaland 2022 nu antagits av regionfullmäktige. Vi ser problemen och utmaningarna som följer efter pandemin och budgeten innehåller satsningar för att möta dessa. Det handlar bland annat om att ta sig an vårdskulden, lönesatsningar riktade till sjukvårdspersonal och våra sköra äldre invånare. Vi ser också vikten av en ansvarsfull ekonomisk politik i en osäker tid med ett resultat som tryggar regionen långsiktigt, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M).

Korta fakta om budget 2022

Totala summan regionbidrag: ca 60,7 miljarder kr
av dessa fördelas:

Hälso- och sjukvård: ca 45,8 miljarder kr (till denna summa tillkommer riktade satsningar för vårdskulden 670 miljoner kr, lönesatsning 235 miljoner kr och IVA-satsning 30 miljoner kr)
Regionutvecklingsnämnden: ca 1 miljard kr
Miljönämnden: ca 132,5 miljoner kr