​BHU står fortsatt bakom förslaget till nytt biljett- och zonsystem

BHU står fortsatt bakom förslaget till nytt biljett- och zonsystem

Idag tog Beredningen för Hållbar Utveckling, BHU, åter upp frågan om nytt biljett- och zonsystem i Västra Götalandsregionen. Beredningen som är kommunerna i Västra Götalands och Västra Götalandsregionens gemensamma beredning konstaterade att man fortsatt står bakom förslaget.

Tyvärr valde Socialdemokraterna och Vänsterpartiet att återremittera ärendet när det togs upp senast på regionfullmäktige efter att ha utretts i åtta år . Med en tredjedel av Regionfullmäktige fick man igenom en återremiss.

- För att ändå skynda på hanteringen och säkerställa att kommunerna fortsatt står bakom inriktningen, har vi i GrönBlå Samverkan lyft frågan på Beredningen för Hållbar Utveckling (BHU) och regionen och kommunerna har diskutera frågan. Jag kan bara konstatera att det var tydligt att BHU fortsatt står bakom förslaget. Det säger Johnny Magnusson (M) ordförande i Regionstyrelsen.

- Det glädjande beskedet bidrar till att vi nu snarast kan återkomma med ärendet till regionfullmäktige. Förlorarna på att dra ärendet i ytterligare långbänk är resenärerna som fortsatt kommer att få dras med 70 zoner istället för föreslagna tre, avslutar Magnusson (M).

För mer information:

Johnny Magnusson (M) Tel. 0730-98 48 00