Beslut om utökad jour i Tanum

Beslut om utökad jour i Tanum

Från och med mitten av augusti förlängs öppettiderna för Närhälsans jourmottagning i Tanum till klockan 2400 alla dagar i veckan. Beslutet fattades vid tisdagens sammanträde med hälso- och sjukvårdstyrelsen i Västra Götalandsregionen.

-Det har varit en lång process där vi prövat flera olika lösningar, men jag tror att denna lösning tillsammans med Närhälsan är det som bäst tillgodoser behovet av primärvård utanför vårdcentralernas ordinarie öppettider för invånarna i området, säger Tony Johansson (MP), förste vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, som lett GrönBlå Samverkans arbete med frågan om jour i Norra Bohuslän.

Tisdagens beslut innebär att Hälso- och sjukvårdsstyrelsen tecknar avtal med Närhälsan om att förlänga öppettiderna på jourmottagningen i Tanum till klockan 2400 alla dagar i veckan. Idag stänger mottagningen klockan 2200 på vardagar och klockan 1700 på helger, men från och med mitten av augusti kommer alltså invånarna i området att kunna söka vård i Tanum fram till midnatt måndag till söndag. Ambitionen var från början att öppettiderna på jouren skulle utökas i början av sommaren, men på grund av svårigheter kring rekrytering av personal sker utökningen från den 15 augusti.

-Nu stärker vi tillgänglighet till nära vård för invånarna i norra Bohuslän. Vi har haft en god dialog med befintliga vårdgivare i området, offentliga såväl som privata, för att nå denna lösning. Vi hade självklart hoppats att kunna komma igång tidigare, men för oss har det viktigaste varit att få till en riktigt bra lösning som också är hållbar över tid, säger Cecilia Andersson (C), ledamot i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Den politiska ledningen i GrönBlå samverkan uttrycker i tisdagens beslut också en ambition om att ytterligare stärka tryggheten i området nattetid. Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutade därför att att i dialog med Närhälsan ta fram förslag på avtal som ger invånarna i området tillgång till sjuksköterskekompetens under icke jourtid. Ambitionen är att sjuksköterskan ska ha tillgång till gott digitalt stöd för att kunna konsultera läkare om så krävs.

Dessutom beslutade styrelsen att fortsätta diskussionerna med vårdgrannarna i Norge om ökad samverkan över gränserna för att gemensamt nyttja respektive befintliga resurser på ett bättre sätt än idag. En lösning har hittills försvårats av främst juridiska hinder.