Bild: Eddie Löthman

Beslut om 20 stycken 45-metersspårvagnar

Regionstyrelsen ställde sig i dag positiv till att låta Västtrafik köpa in ytterligare 20 stycken 45 meter långa spårvagnar av modellen M34. Genom längre vagnstyper och utökad spårvagnsflotta i Göteborg och Mölndal är ambitionen att möta ett ökande resandebehov.

Avtalet om nya spårvagnar är i ett skede där leverans av totalt 40 stycken M33 och 40 stycken M34 är beställda. Beslutet i dag innebär att steg nu tas för inköp av ytterligare 20 M34, som är den längre vagnstypen.

-Detta är ett mycket välkommet besked. Vi planerar för spårutbyggnader i Göteborgs stad på bland annat Norra Älvstranden och Lindholmsförbindelsen. Dessa spårutbyggnader kräver en hög kapacitet för att möta det ökade resandebehoven, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

-Genom en modern vagnpark går det lättare att förebygga oförutsägbara händelser. Pandemin har varit en prövning för kollektivtrafiken, men nu ser vi en stabil uppåtgång. Senast 2025 beräknas resandet ha nått 2019 års nivå. Åren efter 2025 prognostiseras en resandeökning med ca 4 procent per år, säger Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafik.