Avsätter 40 miljoner kronor för att stärka kompetensobalanser inom sjukvården

Personalutskottet avsätter upp till 40 miljoner kronor till insatser och initiativ syftande till att stärka kompetensförsörjningen av de yrkesgrupper där det råder störst kompetensobalanser inom sjukvården.

- Vi är medvetna om att det på vissa håll inom sjukvården finns kompetensobalanser. Det påverkar arbetsmiljön, produktionen i verksamheten och försvårar arbetet med att beta av det uppdämda vårdbehovet efter Covid-19 pandemin. Det finns också ett uppdämt behov av VFU-platser för studenter som ska tas emot i verksamheterna. För att stimulera till insatser och initiativ som kan stärka kompetensförsörjningen av de yrkesgrupper där det råder störst kompetensobalanser inom sjukvården, har GrönBlå Samverkan tagit initiativ för att möjliggöra en omdisponering av upp till 40 mnkr ur det personalpolitiska anslagets prognostiserade överskott för 2022. Det kan handla om insatser för ett utökat antal VFU-platser och utbildning av fler handledare eller vidareutbildning för att bredda kompetensen hos befintliga medarbetare. Glädjande nog kunde vi enas i Personalutskottet och fatta beslutet i politisk enighet. Det säger Linn Brandström (M) ordförande i Personalutskottet.

- Kompetensförsörjningen är en högt prioriterad strategisk fråga. Och det görs många insatser för att behålla, utveckla och rekrytera medarbetare i Västra Götalandsregionen, inte minst genom höjda ersättningar och löner. Viktigt är också det pågående arbetet kring förändrade arbetssätt och uppgiftsväxling för rätt använd kompetens, fortsätter Cecilia Andersson (C) ledamot i Personalutskottet

- GrönBlå Samverkan vill emellertid stimulera till ytterligare insatser och initiativ som kan bidra till att stärka kompetensförsörjningen inom sjukvården t ex insatser för ett utökat antal VFU-platser och utbildning av fler handledare eller vidareutbildning och kompetensutveckling för att bredda kompetensen hos befintliga medarbetare, avslutar Angela Fast (M) ersättare i Personalutskottet.