Äntligen ökar tillgängligheten till barn- och ungdomspsykiatrin

Äntligen ökar tillgängligheten till barn- och ungdomspsykiatrin

Arbetet med ökad tillgänglighet till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) visar äntligen resultat. Tillgängligheten inom BUP:s öppenvård har ökat med drygt 50 procent. Motsvarande ökning syns även för antalet besök, som har ökat med 30 procent mellan 2017 och 2021.

Dessa glädjande besked fick psykiatriberedningen på sitt sammanträde igår den 1 februari 2022.

Ytterligare förstärkningar av arbetet är på gång genom de nya arbetsmetoder som ”En väg in” medför och genom fler och utökade UPH-enheter. Redan den 15 februari öppnar ”En väg in” för alla nya invånarkontakter och remisser till BUP.

- Det är oerhört glädjande att ”En väg in” införs redan nu. Alla inblandade parter har verkligen tagit detta på allvar, säger Gunilla Druve Jansson (C), ordförande i Psykiatriberedningen.

BUP har dragits med stora bekymmer i Västra Götaland. När det gäller väntetiderna för barn och unga har Västra Götalandsregionen legat i botten i flera år. 2020 var man sämst i hela landet. Fler söker hjälp hos psykiatrin, samtidigt som det både behövs mer personal och förnyade arbetsmetoder. För ett år sedan var måttet rågat för GrönBlå Samverkan som gav uppdrag till förvaltningen att dra igång arbetet med ”En väg in”.

- Detta ska göra det enklare att nå fram till vården. Vi skapar en central enhet med ett gemensamt telefonnummer dit man som förälder utan krångel ska kunna vända sig om man har ett barn eller en ungdom med psykisk ohälsa. Tidigare har familjer på egen hand behövt agera projektledare och försöka hitta rätt mottagning. Med ”En väg in” så slipper man nu det, säger Gunilla Druve Jansson (C).

Projektet Ungas psykiska hälsa på vårdcentral (UPH) startade 2017. Då deltog 16 vårdcentraler på projektbasis. Sedan årsskiftet är detta en permanent verksamhet och fler vårdcentraler har möjlighet att starta en UPH-mottagning. I dagsläget ser det ut att bli 26 UPH-mottagning i länet.

En UPH-vårdcentral är förstärkt både vad gäller personal som psykolog/psykoterapeut och kurator/socionom, som kunskap och metoder. Ett viktigt uppdrag är att ge stöd till övriga vårdcentraler, skolor och kommunernas elevhälsa.

Alla vårdcentraler i Västra Götaland har i sitt grunduppdrag att ge stöd och viss behandling vid psykisk ohälsa hos barn och unga.

Gunilla Druve Jansson (C)
      Ordförande psykiatriberedningen