20 miljoner till innovationer i Västra Götalandsregionen

I dag fattade hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslut om att avsätta 20 miljoner kronor till inrättandet av en innovationsfond som alla anställda i sjukvården ska kunna söka pengar från.

Syftet med innovationsfonden är att snabbt kunna agera utifrån nya förändringsbehov och tillvarata medarbetarnas idéer. Totalt handlar det om 20 miljoner kronor per år som det redan under 2016 finns möjlighet att söka pengar från.

- Västra Götalandsregionen har en uttalad ambition att tillvarata den omställning och nya arbetssätt som innovation och digitalisering innebär. Ett tydligt innovationsarbete kräver att vi drar nytta av den kompetens och de idéer som finns hos våra medarbetare, samt ett ökat samarbete med olika typer av företag för att ta fram bättre produkter och tjänster för vården, säger Martin Andreasson (M), regionråd och ledamot av hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Inrättandet av innovationsfonden ska möjliggöra ett snabbt införande, utvärdering samt genomförande av nya arbetssätt och innovativ teknik. Alla som arbetar inom regionfinansierad hälso- och sjukvård ska kunna ansöka, oavsett yrkeskategori och befattning. Innovationsfonden syftar till att stödja verksamheter som vill ta fram nyskapande lösningar. Lösningarna kan vara både produkter, tjänster och idéer som löser ett problem.

- I dag är det för krånglig för att ta sig fram i sjukvården för den som har en innovation. Med den här fonden vill vi underlätta för dem i vår organisation som har en idé som de vill få en chans att utveckla, fortsätter Martin Andreasson (M), regionråd och ledamot av hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Fonden kommer att vara öppen att söka pengar ur för alla anställda inom sjukvården i Västra Götalandsregionen, på egen hand eller i samarbete med näringslivet. Ansökan från fonden föreslås vara öppen för ansökningar under november 2016.

Presskontakt:

Anton Oskarsson