Socialdemokraternas budgetförslag uppfyller inte lagkraven.

Socialdemokraternas budgetförslag kan vara olagligt

Socialdemokraternas budget trampar omkring i lagmässiga gråzoner, när de nallar av vårdpersonalens pensionspengar och bryter mot kommunallagens balanskrav. Vi vet vad den hör hemma!

Enligt kommunallagen så ska ett negativt resultat regleras och återställas under de närmast tre följande åren. Socialdemokraternas budgetförslag uppfyller inte detta lagkrav. Därför kan budgetförslagets laglighet ifrågasättas och därmed kunna prövas i domstol. Om deras budgetförslag röstats igenom så skulle Regionfullmäktige samtidigt behöva fatta beslut om en åtgärdsplan för att reglera underskottet. Sannolikt skulle detta kräva en skattehöjning eller väsentliga nedskärningar på verksamhet och personal.

I skrivande stund pågår budgetdebatten i regionfullmäktige inför beslut om budget 2023.
Följ debatten live här: https://regionfullmaktige.nu/direkt/5950