Ulla Hamilton: Stomnätsstrategi för helhetsgrepp om gatu- och trafikrummet i Stockholm

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad
Trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

För första gången tar nu Stockholm stad och SL  ett helhetsgrepp med sikte på 2030 kring arbetet med infrastrukturen i Stockholm. Samarbetet är en del av infrastrukturstrategiarbetet som alliansen i stadshuset har sjösatt under det senaste året. I dag presenteras ett förslag till stomnät- och stomlinjestrategi för kollektivtrafiken i Stockholm. Förslaget, som utarbetats av Stockholm stads trafikkontor och SL tillsammans, kommer under hösten att skickas på remiss.

– Ett nytt och långsiktigt arbete med en sammanhängande stomnätsstrategi är av central betydelse för att hantera den transportutmaning som ett växande Stockholm utgör, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Stomlinjenätet är till sin karaktär långsiktigt och strukturerande, därför är det positivt att Stockholms stad och SL gemensamt samarbetar i ett tidigt stadium kring den långsiktiga trafikförsörjningen av centrala Stockholm, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Strategidokumentet finns att ladda ned genom att besöka länk:

Bakgrund
Det ytliggande stomnätet i centrala Stockholm utgörs i dag av de blå stomlinjebussarna och spårvagn 7 till Djurgården och utgör en central del av innerstadens transportförsörjning. Stomlinjerna kännetecknas av hög turtäthet, god framkomlighet och hög hållplatstäthet. Stomlinjerna är också strukturerande och långsiktiga och är därför långsiktigt viktiga för Stockholms utveckling.