Ulla Hamilton: Stockholm huvudtalare på Hållbarhetskonferens i Berlin

Trafik- och arbetsmarknadsroteln i Stockholms stad

Trafik- och arbetsmarknadsborgarrrådet Ulla Hamilton (M)

Tysklands forsknings- och utbildningsdepartement anordnar för sjunde året i rad ett Hållbarhets Forum. Temat för året är Internationell forskning för hållbar utveckling. Stockholm är inbjuden i egenskap av europeisk miljöhuvudstad, och kommer både att hålla inledningsanförandet dag två och delta i panelen.

– Alla städer har sina unika förutsättningar, men det finns ändå flera gemensamma nämnare och liknande utmaningar. I Stockholm finns goda exempel på integrerat tänk som att vi producerar fjärrvärme och elektricitet av vårt avfall och avloppsvatten. Vi har en viktig uppgift att sprida våra goda exempel och inspirera andra städer mot ökad energieffektivitet, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M)

– Hammarbyverket har världens största värmepumpsanläggning, vi producerar biogas och energieffektiviserar miljonprogramsområdena. Bakom allt detta finns företag som levererar miljö- och energitekniken. Att berätta om Stockholms goda exempel på denna konferens är också att marknadsföra våra duktiga företag på en internationell marknad, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Konferensen pågår 2-4 november och samlar över 300 deltagare. Det är forskare, politiker, näringslivsföreträdare och tjänstemän främst från Tyskland och andra europeiska städer, men det finns även representanter från bland annat Indien, Ryssland och Kina.

Ulla Hamilton bloggar på www.ullahamilton.se

Pressjour (M):