Ulla Hamilton: Stockholm etta i Gröna Bilisters ranking

Miljö- och trafikroteln, Stockholms stad
Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

I dag presenterade Gröna Bilister resultatet av Kommunranking 2010, en landsomfattande enkätundersökning av kommunernas arbete för att miljöanpassa bilismen. Stockholms stad utses till Bästa kommun.

– Det är tillfredställande att vi på detta sätt få stadens arbete uppmärksammat. Staden har under en längre tid arbetat brett för att främja miljöbilsmarknaden. Utgångspunkten är vår teknikneutrala miljöbilsdefintion som baserar sig på bilarnas utsläpp, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

–Som politiker handlar det om att skapa förutsättningar och goda incitament för miljöbilar och miljöbränslen samt att se till att staden föregår med gott exempel ett arbete som vi får tillbaka i form av en renare stadsmiljö, säger miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Motiveringen från Gröna bilister är att Stockholms stad har varit föregångare i arbetet med miljöbilar och förnybara bränslen sedan mitten av 90-talet. De var tidigt ute med att producera biogas för fordon och de har en mycket hög andel miljöbilar bland kommunens egna fordon. De ställer också reella miljöbilskrav på entreprenörer som utför transporter åt kommunen, och de har nyligen dragit igång en ambitiös elbilsupphandling för att öppna upp marknaden för elbilar.

Ulla Hamilton bloggar på www.ullahamilton.se

Oliver Carrà
08-508 29 202, vidarekopplad till mobiltelefon

Om Kommunrakning 2010
I Kommunranking 2010 tas ett brett grepp på kommunernas arbete för en grönare bilism. Fokus ligger på utförda åtgärder och uppnådda resultat, snarare än på visioner och mål. Gröna Bilister bedömer bland annat den kommunala bilparken, upphandlingsregler för fordon och transporter, arbetet för att källsortera bort onödiga kommunala bilresor, miljöbilsförmåner till allmänheten, samt tillgång till och produktion av förnybara bränslen. Rankingen har genomförts med stöd av Trafikverket.

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansrotelns presskontakter. Helena Öman ansvarar för miljö- och trafikrotelns samt för stadsbyggnads- och fastighetsrotelns presskontakter. Oliver Carrà ansvarar för ytterstads- och bostadbolagsrotelns och för social- och arbetsmarknadsrotelns presskontakter.