Ulla Hamilton: Om Miljöpartiet får bestämma: Avgiftschock för bilister i Stockholms ytterstad

SKL:s rapport ”Parkering på gatumark” hade sett annorlunda ut om de rödgröna hade suttit vid makten i Stockholm. Miljöpartiet vill ta ut ytterligare 250 miljoner kronor varje år av Stockholms bilister i höjda p-avgifter. Det skulle resultera i chockhöjningar av p-avgifterna i både ytterstaden och innerstaden. Samtliga stadens gator ska avgiftsbeläggas dygnet runt.

– I dag är det gratis att parkera på gatan i Stockholms ytterstad. Miljöpartiet vill chockhöja p-avgifterna och införa boendeparkeringsavgifter på samtliga gator. I exempelvis Johanneshov och Vantör vill de göra det dubbelt så att parker jämfört vad det i dag kostar på Kungsholmen och Södermalm. Detta visar tydligt att de rödgröna med miljöpartiet i spetsen kommer att jaga alla bilister i Stockholm om de får chansen, säger Ulla Hamilton (M) miljö- och trafikborgarråd.

– Bilen har en plats även i framtidens Stockholm. Stockholmarna vill inte ha ett bilförbud. Utsläppen ska minska, men inte nödvändigtvis bilarna. Nya hållbara bränslen utvecklas i snabb takt och bilparken moderniseras. Miljöpartiets avgiftschock för stockholmarna visar att deras politik inte är förankrad i människors vardag, säger Ulla Hamilton (M), miljö- och trafikborgarråd.

Med Miljöpartiets förslag innebär det att en bilburen barnfamilj boendes vid Gullmarsplan kan få betala en boendeparkeringsavgift på 3600 kr per år eller 30kr/h vardagar 9-17 och 20kr/h övrig tid. Miljöpartiet vill dessutom minska antalet parkeringsplatser med 5 procent per år.

Område Avgift i dag MPs förslag

Närförort Avgiftsfritt 375 kr/månad

Övriga ytterstaden Avgiftsfritt 125 kr/månad

Kista 15 kr/timme 37,50 kr/timme

Farsta 10 kr/timme 25 kr/timme

Hägersten-Liljeholmen 10 kr/timme 37,50 kr/timme

Bromma, Alviksplan 15 kr/timme 37,50 kr/timme

Citytaxa (röd biljett) 25 (15) kr/timme 75 (37,50) kr/timme

En jämförelse mellan nuvarande taxa och Miljöpartiets förslag bifogas.

Presskontakt:

Pressnummer till Moderaterna i Stockholms stad och län: 08 - 676 81 80

Presschef för Moderaterna i Stockholms stad och län är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Övriga presskontakter är Helena Öman, Oliver Carrà, Håkan Filipsson, Caroline Karlsson, Sara Dennås och Cherine Khalil.