Ulla Hamilton (M): Vi vill göra det gratis att lämna matavfall

Ulla Hamilton (M): Vi vill göra det gratis att lämna matavfall

Trafik- och arbetsmarknadsroteln
Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Vid trafik- och renhållningsnämndens sammanträde den 13 juni väntas nämnden ge Trafikkontoret i uppdrag att återkomma med ett förslag som innebär att avgiften på matavfallsinsamling för villahushåll avskaffas. Målsättningen är att öka andelen insamlat matavfall.

– Genom att göra det gratis att lämna matavfall får de stockholmare som faktiskt sorterar ut sitt matavfall en lägre totalkostnad. Det ökar drivkrafterna för att nå vårt mål att 50 procent av matavfallet ska samlas in, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Förslaget i inriktningsärendet innebär att den rabatt på 300 kronor som utgått till hushåll med matavfallsinsamling tas bort. Anledningen är att många hushåll har sagt sig sortera, trots att det inte har funnits något matavfall att hämta. Inriktningen innebär även att hushåll med avfallskvarn jämställs med hushåll som sorterar sitt matavfall för hämtning.

– Det blir mer rättvist samtidigt som den administrativa bördan minskar. Med den här inriktningen hoppas jag att mängden matavfall som kan användas för biogasproduktion ökar, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Nyheter i inriktningen:
Slopad avgift för matavfallsinsamling från villahushåll och därmed behövs (slopad) ingen rabatt för matavfallsinsamling.

Avgiftsminskningen för matavfallsinsamlingen väntas motsvara den tidigare rabatten för genomsnittskunden. För hushåll som sorterar ut mer matavfall minskar totalkostnaden.

Ny enhetstaxa för abonnenter med stor avfallsmängd av vårdskäl och dyl.

Ny tjänst: En bil för farligt avfall kan beställas till en bestämd tid

Presskontakt
Aaron Korewa, pressekreterare, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222

Se ärendet i sin helhet som bifogad PDF-fil