Ulla Hamilton (M): Tillsammans kan vi göra Stockholm till världens renaste storstad

Stockholmsluften måste bli renare och partikelhalterna måste sjunka. Därför satsar Stadshusalliansen totalt 41 miljoner kronor extra i budget 2014 för att intensifiera arbetet för en renare Stockholmsluft.

- Stockholm har tidvis haft svårt att klara EU:s gränsvärden för luftkvaliteten, framförallt pga omfattande dubbdäcksanvändning. Genom budgetförstärkningen på drygt 40 mnkr kan vi intensifiera arbetet och genomföra åtgärder för att minska partikelhalterna och hålla dem på en låg nivå året runt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Insatserna innebär bland annat utökad och tidigarelagd städning samt utökad dammbindning på Stockholms gator och trafikleder, i enlighet med Länsstyrelsens åtgärdsprogram för luftkvaliteten i Stockholms län. Men dubbdäcksanvändning är den enskilt viktigaste faktorn för att staden överskrider EUs luftkvalitetsnorm för luftpartiklarna PM10. Därför är en fortsatt minskning av dubbdäcksandelen en viktig förutsättning för att luftkvalitetsnormen ska klaras. En dubbdäcksavgift, som kräver statligt beslut, är därför ett viktigt bidrag i arbetet för luftkvaliteten.

- Vi genomför varje år informationskampanjer för att minska dubbdäckanvändandet. Samtidigt arbetar vi hårt för att få rätt att införa en dubbdäcksavgift, som har fungerat utmärkt i Oslo. Regeringen har öppnat upp för möjligheten att utreda detta, vilket är positivt. Tills utredningen är klar satsar vi på kortsiktiga, men effektiva åtgärder för att förbättra Stockholmsluften, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Budgetsatsningar 2014 för renare luft:

- Länstyrelsens åtgärdsprogram för luft – 6 mnkr
- Tidigare och utökad vårstädning – 35 mnkr
- Trafik- och renhållningsnämnden har fått i uppdrag att fortsätta följa utvecklingen och arbeta fram fler nya redskap för minskad dubbdäcksanvändning

Länsstyrelsens åtgärdsprogram för luft:
Trafikkontoret har pekats ut som ansvarig för att genomföra åtgärder i Länsstyrelsens åtgärdsprogram för luft. De åtgärder som Stockholms stad ansvarar för enligt åtgärdsprogrammet och kommer genomföra är:

- Dammbindning av gator och trafikleder i Stockholms stad vid risk för överskridanden av miljökvalitetsnormen för PM10
- Städning med ny teknik på Stockholms stads gator vid risk för överskridanden av miljökvalitetsnormen för PM10
- Tidig vårstädning av Stockholms stads gator vid risk för överskridanden av miljökvalitetsnormen för PM10
- Optimerad halkbekämpning

På trafik- och renhållningsnämndens sammanträde den 30 oktober väntas nämnden svara på en skrivelse om dubbdäcksförbud, i vilket förvaltningen redovisar alla åtgärder som planeras under 2013-2014.

Tjänsteutlåtandet bifogas.

Sylvia Rezania 076-12 29 200