Ulla Hamilton (M): Staden och tobaksbolagen i gemensam satsning mot fimpar

Ulla Hamilton (M): Staden och tobaksbolagen i gemensam satsning mot fimpar

Miljö- och trafikroteln i Stockholms stad
Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Fimparna utgör 65 procent av allt skräp på Stockholms gator och torg. Under miljöhuvudstadsåret 2010 gör Stockholms stad och tobaksbolagen gemensam sak för att bekämpa fimpen som skräp.

– Det är inte enbart staden som ska se till att nedskräpningen minskar i Stockholm. Ett stort ansvar ligger på oss stockholmare. Jag ser därför mycket positivt på att de företag som producerar skräpet också är med i denna satsning och tar ett stort ansvar, säger Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd (M).

– Vi är glada över att kunna vara med och bidra på de sätt vi kan för att minska problemet med nedskräpning från fimpar. Vi hoppas att våra kombinerade insatser kommer att göra skillnad, säger Ulrika Dennerborg, informationschef Philip Morris AB.

– Vi är stolta över att kunna bidra till trevnaden under miljöhuvudstadsåret 2010, och inte minst i samband med det kungliga bröllopet i juni. Det säger Krister Löfman, vd för Japan Tobacco International i Sverige, i en kommentar till den nya satsningen där Stockholms stad och cigarettbolagen kommer att arbeta för att minska nedskräpningen av offentliga miljöer.

– Vi är mycket positiva till samarbetet med Stockholms Stad för att komma åt de fimpar som kastas direkt på marken istället för i askkoppar. Alla rökare har ett ansvar att inte slänga fimpar på marken och vi hoppas att den insats vi nu gör ska hjälpa till att tydliggöra detta och samtidigt göra Stockholm till en renare stad, säger Emma Riblom, British American Tobacco Sweden AB.

Ett brev till Stockholms krögare för ett samarbete kring en fimpfri stadsmiljö bifogas, liksom bilder från dagens pressträff där stadens nya fimpsug visades upp.

Några av de åtgärder som genomförs är:

-          nollställning av fimprika platser med Stockholms första specialbyggda fimpsug
-          fimppatruller över hela staden
-          uppställning av askkoppar vid entréer till stadens restauranger och krogar
-          utdelning av fickaskkoppar till rökare
-          faktisk fimpräkning för resultatmätning
-          genomförande av projekt med inbyggda askkoppar i papperskorgar
-          kampanjer om fimpen som skräp

Helena Öman
pressekreterare hos Ulla Hamilton

Moderaterna i Stadshuset, Stockholm

Moderaterna i Stockholms stad har fem borgarråd. Sten Nordin är finansborgarråd och gruppledare. Ulla Hamilton är miljö- och trafikborgarråd, Kristina Alvendal är stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, Joakim Larsson är ytterstads- och bostadsbolagsborgarråd och Ulf Kristersson är social- och arbetsmarknadsborgarråd.

Pressansvarig för Moderaterna i Stockholms stad är Helena Widegren som också ansvarar för finansborgarrådet Sten Nordins presskontakter. Helena Öman är pressekreterare för Ulla Hamilton och Kristina Alvendal. Oliver Carrà är pressekreterare för Joakim Larsson och Ulf Kristersson.