Ulla Hamilton (M): Kämpat i decennier för invandrarkvinnors integration – nu får hon Nelson Mandela priset

Trafik- och arbetsmarknadsroteln
Arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Årets Nelson Mandelapris tilldelas Meri Helena Forsberg för hennes målmedvetna arbete med att öka utrikes födda kvinnors delaktighet i samhället. Meri Helena Forsberg är ordförande i Riksförbundet internationella föreningar för invandrarkvinnor, RIFFI.

– Meri Helena Forsbergs insatser är väl värda att uppmärksamma. Hon har inte bara hjälpt många utrikes födda kvinnor att komma in i samhället, utan genom att hjälpa andra också bidragit till att skapa en större trygghet och gemenskap i Stockholm. För detta är vi mycket tacksamma, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

I flera decennier har Meri Helena forsberg engagerat sig i att utrikes födda kvinnor ska få social rådgivning, samhällsinformation samt stöd och hjälp med myndighetskontakter. Hon planerar att fortsätta arbeta vidare med RIFFI:s viktiga verksamhet.

– Organisationen har funnits i över 40 år och vi brukar arbeta på i det tysta. Därför är det fantastiskt roligt att få det här priset. Jag kommer arbeta vidare och fortsätta med nya utbildningar och nyttja de kontakter jag har. Sedan laddar vi inför RIFFI:s 45-års jubileum också, säger Meri Helena Forsberg.

Fakta
Det är sextonde gången Stockholms stad delar ut Nelson Mandelapriset. Priset och prissumman på 50 000 kronor delas ut under medborgarskapsceremonin på nationaldagen den 6 juni. Priset syftar till att uppmärksamma goda initiativ som ökar integrationen i Stockholm. Bland tidigare pristagare finns bland andra Gunilla Lundgren (2012), Pelle Friman och Internationella bekantskaper (2011), Projektet Spira i Stockholm (2010) och Stavros Louca (2009).

Läs mer om priset på www.stockholm.se/nelsonmandelapriset

Se ärendet i sin helhet som bifogad PDF-fil

Presskontakt
Ulla Hamilton: Aaron Korewa, pressekreterare, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222