Ulla Hamilton (M): Glädjande resultat från Jobbtorg Resurs

Ulla Hamilton (M): Glädjande resultat från Jobbtorg Resurs

Trafik- och arbetsmarknadsroteln
Arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M)

56 procent av aspiranterna vid Jobbtorg Resurs har gått från försörjningsstöd till egen försörjning inom 18 månader. Det är 6 procent fler än förra året och målet för verksamheten. Det framgår av tertialrapport 1 för år 2013, som behandlas vid Arbetsmarknadsnämndens sammanträde den 21 maj.

- Resultaten från Jobbtorg Resurs är oerhört glädjande och visar att de insatser vi genomför fungerar. Genom ett målmedvetet och långsiktigt arbete med individuell coachning och anpassade insatser kan fler gå från ekonomiskt bistånd till egen försörjning, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Jobbtorg Resurs är en del av Jobbtorg Stockholm som har tätare bemanning och mer individuellt stöd. Många av deltagarna är långtidsarbetslösa unga, personer med olika typer av psykosociala skäl för biståndsbehovet eller på andra sätt står långt ifrån arbetsmarknaden.

- Framgångsfaktorerna handlar om att vi medvetet arbetat för att underlätta rekryteringen av personer med funktionsnedsättning, och har byggt upp goda relationer med olika företag. Samtidigt har våra projekt som fokuserar på unga långt från arbetsmarknaden visat väldigt goda resultat, avslutar Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Mer information
Läs mer om Jobbtorg Resurs: http://www.stockholm.se/Arbete/Fran-bidrag-till-jobb/Jobbtorg-Stockholm/Jobbtorg-resurs/

På tisdag den 14 maj 2013 äger slutkonferensen av projekten Merit och Filur rum. Projekten har fokuserat på ungdomar som står långt ifrån arbetsmarknaden. Vid konferensen kommer projektens resultat att presenteras.

Se ärendet i sin helhet som bifogad PDF-fil.

Presskontakt
Aaron Korewa, pressekreterare, 076-12 29 201 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222