Tina Ghasemi: Stockholms stad når bredbandsmålet nästa år

Finansroteln, Stockholms stad
Ordförande i Stokab  och IT-politisk talesperson för Moderaterna i Stockholm Tina Ghasemi (M)

Nästa år kommer Stockholm uppnå det svenska bredbandsmålet att 90 procent ska ha tillgång till 100 Mbit/s. Därmed klaras målet hela åtta år före regeringens tidsplan, sa Tina Ghasemi, Moderaternas IT-politiske talesperson i Stockholm och ordförande i STOKAB, i samband med att Stockholms stads budget debatterades.

Sedan 2007 pågår en massiv utbyggnad av nätet för att nå hushållen i alla flerfamiljshus. I år kommer fastigheter med 290 000 hushåll i Stockholm ha anslutas till fiber. Under 2012 färdigställsutbyggnaden då fastigheter med ytterligare 110 000 hushåll ansluts.

– Stockholms kraftfulla utbyggnad av nätet ger människor och företag i Stockholm stora möjligheter att nyttja och skapa smarta och innovativa tjänster. Stockholm är i dag en IT-stad I världsklass, säger Tina Ghasemi (M).

– Framöver måste dock Stockholm vara ytterst försiktig med fortsatta investeringar i IT-infrastruktur för att den av Post- och Telestyrelsen beslutade prisregleringen inte ska påverka stadens ekonomi negativt, säger Tina Ghasemi (M).

Bakgrunden är att PTS i våras beslutade att införa en prisreglering av svart fiber, den grundläggande IT-infrastrukturen för bredband, telefoni och TV. Deloitte, som på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) analyserat prisregleringen, visar att prisregleringen inverkar negativt på bredbandsutbyggnaden och försätter bredbandsaktörerna i svår ekonomisk situation.

Stockholm är en av de fyra svenska kommuner (Stockholm, Solna, Sundbyberg och Skellefteå) som av Bredbandsforum, som är tillsatt av regeringen, redan i dag anses ha tillräcklig bredbandsutbyggnad för att klara framtidens utmaningar.

Mer information:

För att ta del av förslaget till budget för Stockholms stad 2012 som just nu behandlas av budgetfullmäktige i sin helhet besök länk:

Se också:

SKL:s kommentar till prisregleringen:

Konsultbolaget Deloittes analys av prisregleringen: