Sten Nordin (M)/ Regina Kevius (M): Tellus Tower presenterat

Sten Nordin (M)/ Regina Kevius (M): Tellus Tower presenterat

Finansroteln
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Idrott- och stadsbyggnadsroteln
Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Tidigare idag presenterade finansborgarrådet Sten Nordin (M), stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) och Mattias Roos, VD för SSM Bygg och Fastighet AB planerna för norra Europas högsta bostadshus - Tellus Tower - vid Telefonplan i Stockholm. Huset kommer bli 225 meter högt och innehålla 385 lägenheter, en restaurang och en skybar. Stadsbyggnadsnämnden väntas starta planarbetet på sitt sammanträde den 5 september. Invigning beräknas kunna ske 2019.

– Det är mycket glädjande att Stockholm fortsätter att växa och det möts med nya spännande projekt. Tellus Tower kommer bli ett landmärke för Stockholm i den moderna stadsdelen Telefonplan, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Det här förslaget kommer att bidra till att Telefonplan får fler bostäder, mer varierad arkitektur och blir ännu mer populärt. Tellus Tower kommer även erbjuda såväl stockholmare som turister en fantastisk utsikt från en restaurang och skybar högst upp, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fler bilder nås genom följande länk: https://file.wingardhs.se/download1.php?id=pt97fzqZVa&lg=en&password=4qZE7tEt

Presskontakt: Markus Jonsson, pressekreterare, 076-12 29 201